Як поєднати скальпель і комп’ютер?
Завдяки інформаційним технологіям можна зробити справжній прорив у медичній і освітній галузях
Традиційно у нас більш за все акцентують увагу на освітніх і медичних проблемах, що існують у державі. Це зрозуміло, адже медицина й освіта – базові складові нормального життя кожного громадянина держави. І кожна проблема, яка виникає у цих сферах, болюче відбивається на нас із вами. Але, може, замість того, щоб бідкатися на негаразди, треба шукати нетривіальні способи поліпшення ситуації?
Так, наприклад, справжній переворот і в медицині, і в освіті можна зробити завдяки інформаційним технологіям. Тому ми трошки поговоримо і про них, і про людину, яка об’єднує ці дві галузі.
Принципово нова медицина
Сьогодні багато хто нарікає на провальні результати медичної реформи. За два з половиною роки введення пілотного проекту реформування системи охорони здоров’я в Україні було закрито майже півтисячі лікарень. Причина, на яку посилаються можновладці, стандартна – брак коштів. Скорочення кількості лікарів небезпечне не лише тим, що, припустимо, завтра вам треба буде відстояти чергу, аби вилікувати вже існуючу хворобу, а й тим, що згортається профілактична робота з попередження захворюваності. Між тим одна з найкращих у світі систем масових профілактичних оглядів населення за допомогою технологій медичної інформатики створена саме в Україні. Її автор – академік Озар Мінцер.
На прикладі його розробок можна побачити, як поєднання двох, здавалося б, таких далеких наук може давати неочікувані та блискучі результати. Закінчивши Київський медінститут, Озар Мінцер починав звичайним лікарем у Київському НДІ туберкульозу і грудної хірургії, у клініці серцевої хірургії. Але паралельно з цим він вчився на радіофізичному факультеті Київського національного університету ім. Тараса Шевченка, який закінчив на чотири роки пізніше, ніж медінститут. Завдяки саме цьому майбутній академік став одним із батьків-засновників принципово нової гілки медицини – медичної інформатики. Ця наука може перевернути наші уявлення про роботу лікарів. Так, використання комп’ютера у поєднанні з вимірювальною технікою дозволило створити нові ефективні засоби для забезпечення автоматизованого збору інформації про стан хворого, її обробки й управління станом. Це підняло інструментальні методи досліджень на якісно новий рівень.
І це стосується не лише діагностики конкретних хвороб. Як ми вже казали, принципово нові інформаційні технології були створені професором Мінцером для автоматизованих систем профілактичних оглядів населення. Тривалий час Озар Мінцер був експертом Всесвітньої організації охорони здоров’я з питань нових технологій, математичного моделювання захворюваності. Він також започаткував міжнародний рух «Здоров’я в гармонії», що базується на комп’ютерних технологіях оцінювання індивідуального та популяційного здоров’я.
Від медицини – до освіти
Але коло інтересів професора Мінцера не обмежувалося лише медициною та інформаційними технологіями. Він створив першу в країні кафедру інформатики для післядипломної освіти лікарів і провізорів, після чого… всерйоз зацікавився освітніми технологіями. Розробивши навчальні програми, Мінцер створив медичні автоматизовані атестаційні системи (ААС) для комп’ютерного оцінювання знань лікарів і фармацевтів. Ці системи (які діяли з 1992 по 2002 роки) стали першими у Європі. Сьогодні розроблені нові ААС.
Відкриті Озаром Мінцером принципи дистанційного навчання не обмежуються лише медичною освітою. Нині академік входить до робочої групи Міністерства освіти та науки України з розробки систем дистанційної освіти взагалі. До речі, нещодавно Озара Петровича запрошували до Казахстану як консультанта з дистанційної освіти. Результат – рік тому ця країна взагалі відмовилася від заочної освіти, замінивши її повністю на дистанційну, яка є більш результативною. Може, і у нас щось подібне буде зроблено?
P.S. До речі, саме сьогодні академік Озар Мінцер святкує 50-річчя своєї трудової діяльності. Колектив журналу «ПіК» щиро приєднується до вітань і бажає Озару Петровичу не лише нових творчих успіхів, а й людського щастя.