Уряд реформує сферу державних фінансів
На стан державного бюджету України у 2013 році вплинув цілий ряд ризиків, в основному пов’язаних із зовнішніми факторами. Для захисту інтересів громадян уряд намагається активізувати економічні процеси і сформувати ресурси для вирішення соціальних та інфраструктурних завдань. Один з таких напрямів — модернізація системи управління державними фінансами.
Уряд України продовжує реформувати сферу державних фінансів. Зокрема, планується обмежити розмір внутрішнього держборгу в іноземній валюті, скоротити у 2013-2014 роках ряд податкових пільг і кількість виключень із загальних правил проведення державних закупівель, перейти до системи оподатковування нерухомості на основі вартості. Відповідні зміни передбачає Стратегія розвитку системи управління державними фінансами: зміняться сфери не тільки податкової і боргової політики, але й управління ліквідністю, регулювання квазіфіскальних операцій, державних інвестицій.
Дефіцит держбюджету, млн грн
Рік |
2011 факт |
2012 факт |
2013 план |
Дефіцит |
23557,6 |
53387,4 |
50584,8 |
За даними Мінфіну і Верховної Ради
Реалізація положень Стратегії розвитку системи управління держфінансами дозволяє розраховувати, що в бюджетний процес у середньостроковій перспективі буде залучено додатковий ресурс у розмірі близько 7% ВВП, що може згладити гостроту наявних дисбалансів. Однак для досягнення належної віддачі необхідно перебороти величезну інерцію та протидію лобістських груп, а також виконати величезний обсяг технічної роботи. Крім того, застосування бюджетно-податкових інструментів вимагає акуратного підходу, оскільки інвестиційний і діловий клімат украй чутливі до їхнього впливу.
Саме тому уряд дуже ретельно підійшов до проблеми, вивчивши міжнародну практику й наявний національний досвід. Поетапне впровадження нових підходів у сфері управління держфінансами дозволить використовувати наявний потенціал для розширення відповідного простору для маневру.
Дефіцит держбюджету і пов’язані з держборгом видатки у січні-серпні, млн грн
Рік |
2011 |
2012 |
2013 |
до 2012 |
до 2011 |
Дефіцит |
5176,3 |
16655,1 |
34752,9 |
+2,1 рази |
+6,7 рази |
Видатки на погашення держборгу |
31430,9 |
45887,3 |
44880,1 |
—2,19 |
42,79 |
Видатки на обслуговування держборгу |
13896,3 |
15252,5 |
19745,9 |
29,46 |
42,09 |
Загалом по держборгу |
45327,2 |
61139,8 |
64626 |
5,70 |
42,58 |
За даними Мінфіну
Скорочення вразливості системи держфінансів під негативним впливом зовнішніх факторів, підвищення керованості держборгу є невід’ємною частиною загального комплексу заходів із вдосконалення фіскальної політики. Залучення позикових ресурсів дозволить досягти конкретних цілей державної політики у стислий термін. Проте теперішні позики вже завтра обертаються на борги: співвідношення загального держборгу до ВВП зросло із 12,3% у 2007 році до 36,6% у 2012 році.
З урахуванням цього, уряд має визначити оптимальні механізми забезпечення якісного контролю над державними зобов’язаннями й утримання держборгу на безпечному рівні. Вже зараз очевидною є доцільність запровадження у нормативну практику таких індикаторів, як відношення державного зовнішнього боргу до річного експорту й відношення обсягу сукупних платежів із обслуговування держборгу до доходів держбюджету.
Вартісна характеристика процедур держзакупівель (млн грн)
Рік |
2012 |
2011 |
Зміна, % |
Фактичні видатки по договорах закупівлі |
202398,2 |
135885,3 |
48,95 |
Фактичні видатки по договорах, укладених у попередні роки |
56791,1 |
90749,4 |
—37,42 |
Загалом |
259189,3 |
226634,7 |
14,36 |
За даними Держстату
Затверджений каскад заходів спрямований не тільки на формування передумов для загального оздоровлення держфінансів у середньостроковій перспективі, але й закладає підвалини для побудови стійкої, прогнозованої та стабільної системи державних фінансів, заснованої на сучасних фіскальних технологіях розвинених країн. Тому Стратегія розвитку системи управління держфінансами передбачає як посилення бюджетної дисципліни й відповідальності керівників міністерств і відомств за використання бюджетного ресурсу, так і кардинальну зміну ситуації з якістю бюджетного прогнозування, ефективністю контролю й віддачею від вкладання державних коштів.