Цукор подорожчає, хоча урожай буряків щедрий
Ціни на цукор зростуть в Україні на 25-27%. Про це повідомили в профільній асоціації. Головними причинами фахівці називають подорожчання пального, що зробило дорожчим цукровий буряк, і збільшення витрат цукрозаводів на газ
«Нині заводи відвантажують продукт по 7,50-8 гривень за кілограм, але цю вартість буде збільшено, за нашими підрахунками, до 9,50-10 грн», – розповів президент асоціації виробників цукру «Укрцукор» Микола Ярчук.
Відповідно в магазинах розцінки повинні піднятися з 12-14 грн/кг до 14,50-17 грн/кг.
Сировини в нашій країні вистачає, дефіциту цукрових буряків немає. «Та й новий урожай, за нашими оцінками, повинен бути ліпшим за попередній на 20%» – запевнив експерт відділу АПК ДП «Держзовнішінформ» Євген Томашевський. Але через подорожчання палива, без якого не обходиться жодний збір урожаю, новий буряк буде коштувати вже на 10-15% більше.
Утім, основну роль у зростанні ціни цукру зіграє навіть не це, а збільшення витрат цукрових заводів на газ, який подорожчав для виробників. «Витрати на газ – це близько 42-45% собівартості цукру», – уточнив Томашевський.
За найоптимістичнішими прогнозами, подорожчання цукру повинно початись у жовтні.
Хоча деякі експерти прогнозують його і раніше. «Ціни будуть рости восени, і думаю, навіть у вересні можуть почати підніматися», – зазначив Володимир Васильович, власник ФОП Гаркуша, яке займається оптовим продажем цукру із заводів Черкаської області.
Раніше проблему з подорожчанням часто вирішували за рахунок імпорту: цукор закордонного виробництва часто був дешевший за український. «Але через зростання курсу долара, зараз такий підхід втрачає сенс. Привізний продукт буде дорожчим. На зовнішньому ринку тонна цукру нині коштує $1000», – повідомив Ярчук.
Навіть якщо долар буде триматись у рекомендованому Нацбанком коридорі 12,5-13 грн/дол., тонна імпортного цукру коштуватиме в Україні 12,5-13 тис. грн, у той час як український, який подорожчав – 9,5-10 тис. грн.
Виробники намагаються вирішувати газову проблему: поступово переходять з газу на альтернативні (дешевші) види палива. Але не у всіх є кошти на відповідне переобладнання.
«26 заводів (з близько 60 діючих – ред.) на сьогодні вже мають можливість використовувати альтернативне паливо, але перехід на нові технології всієї галузі – витратний процес. Як з точки зору інвестицій, так і часу», – зазначив Микола Ярчук. За його словами, на переобладнання одного заводу необхідно кілька мільйонів євро.
За матеріалами ua-ekonomist.com