“Південний” відкриває двері для крупнотонажних суден
Морський торговельний порт «Південний», який нещодавно відзначив 35-річчя від дня швартування першого судна, має намір до 2015 року поглибити акваторію до 21 м, що дозволить приймати крупнотонажні океанські лайнери дедвейтом від 200 тис. т
Україна займає унікальне транзитне положення в Євразії. Тому уряд робить усе можливе для максимальної реалізації транзитного потенціалу нашої держави. Зокрема, якщо до 2015 року вдасться довести глибину акваторії порту «Південний» до 21 м, то він зможе приймати крупнотонажні океанські лайнери дедвейтом від 200 тис. т. Це підвищить інтерес до українських портів з боку транспортних компаній.
У липні минулого року була затверджена Стратегія розвитку морських портів на період до 2038 року. Розвиток портів і створення максимально сприятливих умов роботи стівідорних компаній у них дозволить залучити приватні інвестиції в обсязі 26 млрд грн для розвитку об’єктів портової інфраструктури, збудувати потужності для переробки в морських портах не менше 250 млн т вантажів на рік і забезпечити щорічно переробку 210 млн т вантажів.
З огляду на кон’юнктуру ринку, базою для розвитку морських портів є власні вантажопотоки, а в перспективі — транзитні вантажопотоки Бєларусі, Казахстану, Росії, транспортний коридор ТРАСЕКА. Зокрема, підписання грудневих угод з Росією дозволить реалізувати потенціал українських портів із забезпечення транзитних вантажопотоків з країн Митного союзу.
Відповідно до Стратегії розвитку морських портів України на період до 2038 року, морський порт «Південний» спеціалізується на хімічних вантажах наливом. Ще в 2011 році порт збільшив переробку вантажів у порівнянні з 2010 роком на 4,419 млн т (на 24,25%) — до 22,639 млн т. За підсумками 2012 року «Південний» збільшив перевалку вантажів на 0,4% у порівнянні з 2011 роком — до 22,72 млн т. Станом на 10.12.2013, з початку року вантажопереробка «Південного» склала 14 млн 275,2 тис. т. Понад 70% становлять вантажі групи компаній СКМ.
Початкові роботи з поглиблення акваторії морського торговельного порту «Південний», що мають велике господарське значення, здійснювалися за рахунок власних коштів підприємства. Після реорганізації морських портів витрати на реалізацію проекту взяло на себе державне підприємство «Адміністрація морських портів України». Переможцем конкурсних торгів на виконання робіт стало ТОВ «Мьобіус Констракшн Юкрейн».
Невдовзі «Південний» може одержати статус найбільш глибоководного порту Чорного моря. Восени 2013 року біля причалу «Південного» вперше вдалося занурити судно до 16-метрового осідання (тоді як до початку днопоглиблювальних робіт максимально можливе осідання не перевищувало 14,2 м). За підсумками 2013 року вантажопереробка в порту перевищила 14 млн т.
Розташований в акваторії Малого Аджалицького лиману в північно-західній частині Чорного моря, в 30 км на схід від Одеси, порт «Південний» є одним з молодих транспортних підприємств нашої країни. Водночас, порт займає стратегічне положення в декількох міжнародних трансконтинентальних транспортних коридорах. Він є найбільш перспективним для забезпечення інтересів України як транзитної держави.
Найближчі до «Південного» аеропорт і залізничний вокзал розташовані в Одесі на відстані близько 50 км. До порту примикають залізничні станції «Берегова», «Хімічна» і «Промислова» Одеської залізниці, що забезпечують безперебійну доставку вантажів і відвантаження одержувачам. Виробничі потужності порту дозволяють повністю укомплектувати вантажною партією крупнотонажні судна типу panamax і capesize. Всі перевантажувальні термінали працюють цілодобово. Вантажні райони порту «Південний» віддалені від житлової території Одеси.
Причальна лінія порту перевищує 5,5 км, акваторія не замерзає навіть у суворі зими, що дозволяє забезпечувати цілорічну навігацію. «Південний» має 6 власних перевантажувальних комплексів, розташованих на 2-х вантажних районах — західному й східному берегах лиману: комплекси навалювальних і наливних хімічних вантажів, спеціалізований вугільно-рудний комплекс, комплекси генеральних і навалочних вантажів, комплекс будівельних вантажів. З вересня 2010 року, завдяки впровадженій фахівцями підприємства технології, у «Південному» з’явилася можливість рейдового довантаження суден з осіданням більше 14,5 м.