Перший український автокластер вже не за горами
Інтерес до винесення виробництв у промислові парки безупинно зростає по всьому світу. Наприклад, нещодавно дочірня компанія Suzuki Motor Corporation — Suzuki Philippines Incorporated відкрила новий завод з виробництва мотоциклів, що має наситити зростаючий попит на мотоцикли на Філіппінах. Виробництво розташовано у пригороді Маніли, у промисловому парку Кармєлрей I. Є подібні приклади й в Україні…
Якісні автомобілі, що підкорюють світ, вдається виробляти тільки у промислових парках, де концентрація постачальників, кваліфікованих співробітників і виробничих потужностей є гранично високою. Тому майбутнє українського машинобудування лежить саме в площині створення індустріальних парків. Сам факт ухвалення дуже прогресивного закону про розвиток промислових парків став виразним сигналом для інвесторів, які тепер зможуть працювати в нашій країні за тими ж правилам, що й в інших країнах світу.
Розвиватися в цьому ключі має намір, зокрема, компанія «Єврокар», що входить до складу одного з провідних операторів українського авторинку «Атол-Холдінг». ПАТ «Єврокар» виробляє легкові автомобілі, починаючи з грудня 2001 року. У листопаді 2012 року з конвеєра зійшов 150-тисячний автомобіль. Обсяг інвестицій у реалізацію проекту склав $250 млн.
Наприкінці 2011 року в рамках реалізації проекту із створення повномасштабного виробництва потужністю до 100 тис. автомобілів на рік компанія запустила зварювальний і фарбувальний цехи, що дозволяє вийти на повномасштабне промислове складання автомобілів в Україні. Однак повномасштабне виробництво так і не розпочалося через складну ситуацію на авторинку. В 2013 році завод має намір зберегти виробництво на торішньому рівні — тобто, близько 14 тис. авто.
Паралельно з виробництвом автомобілів Skoda на заводі в Закарпатті компанія розпочала реалізацію проекту зі створення індустріального парку на площі 50 га, де вона збирається будувати майданчики для виробництва комплектуючих і залучати для цього іноземних інвесторів. У реалізацію проекту можна залучити до $700 млн прямих іноземних інвестицій, створити 6 тис. робочих місць. Керівництво «Єврокара» вважає, що це буде перший досвід народження автокластера в Україні, який відразу наслідуватимуть інші.
Серед переваг перспективного індустріального парку — його місце розташування: наявність залізниці, близькість трьох прикордонних пропускних пунктів. З-поміж іншого, зараз компанія будує трансформаторну підстанцію для забезпечення виробництва електроенергією, а також пожежне депо. У рамках проекту «Єврокар» може запропонувати інвесторам декілька варіантів співробітництва: відпрацювавши інжиніринг і консалтинг, у випадку необхідності проклавши комунікації, побудувати виробничі цехи, а якщо виникне таке бажання — викупити їх або узяти у довгострокову оренду. Окрім того, «Єврокар» хотів би створювати спільні підприємства з метою розробки українських технологій.
За словами члена наглядової ради «Єврокара» Володимира Панова, сьогодні інтерес до проекту вже виявили 65 компаній, назви яких поки не розголошуються. Серед них всесвітньо відомі транснаціональні компанії з Японії, Німеччини й інших країн, які вже працюють на Закарпатті.
Разом з тим необхідно, щоб запрацював закон про індустріальні парки і щоб автомобільний парк був внесений до відповідного реєстру. За словами Володимира Панова, поки ще жоден парк не зареєстрований, та й сам реєстр не створений. За інформацією голови Держінвестпроекту Владислава Каськіва, з Комітетом економічних реформ при президентові України погоджена концепція перших 10 індустріальних парків. Відповідний конкурс поки ще не оголошений, але чекати залишилося недовго.