Морські порти України стають конкурентоспроможними
Загальна статистика певного зниження або незначного зростання перевалки вантажів сьогодні не має викликати песимізму. Ринок давно дозрів для якісного зростання. Саме тепер це й відбувається: кращі порти й компанії одержують більшу частку вантажів, інші змушені розпочати продаж своїх активів успішнішим конкурентам.
Зростанню чесної конкуренції в портах чимало посприяли нещодавні рішення регулюючих органів. Зокрема, Адміністрація морських портів України затвердила єдину процедуру рівного і прозорого доступу до стратегічних об’єктів портової інфраструктури всіх суб’єктів господарювання будь-яких форм власності, що працюють на території морських портів. Окрім того, з 1 серпня в Адміністрації морських портів України запрацювала «гаряча лінія» для збирання інформації від клієнтів з приводу дотримання прав рівного доступу до портової інфраструктури, а також взаємодії з АМПУ. Сьогодні керівник Адміністрації морського порту координує роботу всіх компаній, що функціонують на території порту, як географічного об’єкта, а отже створює умови для рівного і якісного використання всіх об’єктів портової інфраструктури.
Наведення ладу на ринку зробило успішними кращі порти і компанії. Наприклад, Миколаївський порт перевиконав план по вантажопереробці за серпень 2013 року. За станом на 30 серпня стівідорними компаніями, що працюють у Миколаївському порту, перероблено 900 тис. т вантажів. У вантажообігу порту традиційно переважало зерно, метал і вугілля. З початку 2013 року портом фактично перероблено 6 млн 280 тис. т вантажів.
Одеський морський торговельний порт у січні-жовтні 2013 року збільшив перевалку контейнерних вантажів у порівнянні з аналогічним періодом 2012 року на 24,7% (до 5,487 млн т). У жовтні 2013 року через причали порту перевалено близько 600 тис. т контейнерних вантажів, що на 15% перевищує обсяг жовтня 2012 року. Зростання перевалки термінала на Карантинному молу в січні-жовтні 2013 року склало 32%, контейнерного термінала у Хлібній гавані — 10%. У номенклатурі Одеського морського торговельного порту спад продемонстрували як сухі вантажі (—10%), так і наливні (—50%). Серед позицій, що показали зниження — зерно (—10%), чорні метали (—30%), нафтовантажі (—50%). При цьому збільшилася перевалка рудних (+14%) і контейнерних вантажів (+23%).
Водночас, компанія «Трансінвестсервіс» (ТІС, Україна), що працює в порту «Південний», за підсумками 9 місяців 2013 року збільшила вантажообіг на 12% у порівнянні з аналогічним періодом 2012 року (до 15 млн т). Перевалка контейнерів через морський порт «Південний» зросла у 1,5 рази. Лідером за темпами зростання контейнерообігу в акваторіях України також став порт «Південний», де за 9 місяців 2013 року перевалено 32,188 тис. TEU.
Морські порти Дунайського регіону України за підсумками 10 місяців 2013 року збільшили перевалку вантажів в 1,2 рази у порівнянні з аналогічним періодом 2012 року — до 4 млн т. Основою успіху став експорт, що збільшився в 1,4 рази (до 2,5 млн т). Стабілізацію підтримав транзит, що продемонстрував зростання на 0,3% (до 1,3 млн т). Імпорт, представлений у структурі вантажообігу портів Дунайського регіону мінімально (менше 2% сукупної перевалки за підсумками січня-жовтня 2013 року), збільшився в 7 разів (до 50 тис. т).
Питома вага стивідора в сукупній морській перевалці України збільшилася до 14% (в 2013 році за той же період — 12%). Основним фактором росту стала перевалка на експорт, що зросла на 18% (до 12,5 млн т). Для порівняння, експорт через морські порти України в цілому за цей же період знизився на 3%. Зростання у даному сегменті було досягнуто, головним чином, завдяки залізорудній сировині. Іншу номенклатуру склали масові насипні вантажі — вугілля, зерно, міндобрива.
Водночас, транзит що формує приблизно 10% обсягів стивідора (номенклатура — вугілля й руда), показав помітне падіння — на 23,5% (до 1,1 млн т). Співставним було падіння сукупного транзиту через порти України (—21%). Перевалка імпортних вантажів (основна номенклатура — коксівне вугілля) збільшилася на 7% і перевищила 1,4 млн т.