Містер С – Євген Станкович
2 листопада в Національній опері відбудеться світова прем`єра Другого Концерту для віолончелі з оркестром легендарного українського композитора Євгена Станковича в рамках другої частини Національного проекту «Три “С”: Скорик – Станкович – Cильвестров»
Перший етап «Три С» був присвячений постаті знаковій – Мирославу Скорику. У серії аншлагових концертів, які музиканти дали навесні у великих містах країни, відбулася світова прем’єра його Другого концерту для віолончелі з оркестром. Тепер стартує друга частина проекту. Цього разу Містер С – Євген Станкович – уславлений композитор, продовжувач симфонічних традицій, закладених українським класиком Борисом Лятошинським. Сам Станкович – послідовник балетного симфонізму. З цим можуть погодитися, наприклад, завсідники Національної опери, де йде його балет «Вечори на хуторі поблизу Диканьки».
Євген Станкович закінчив роботу над Другим концертом для віолончелі з оркестром у квітні 2016 р. після більш ніж 45 років (!!!) перерви у цьому жанрі. Концерт складається з 3-х частин: «Музика для Марточки», «Постлюдія» та «Монолог діда». Їх назви красномовно свідчать, кому маємо дякувати за його появу на світ!.. Проте, є цікава історія, що вже стала легендою, як саме цей концерт замовляв написати для нього Мстислав Ростропович…
…Станкович написав свій, один з найбільш ранніх творів – Перший віолончельний концерт у 1968 р. Прем’єру виконав його друг – Всеволод Якименко, але після цього концерт фактично зник з поля зору виконавців і навіть голоси для оркестру були на довгий час втрачені. І сам автор цей твір активно не популяризує. Однак, його все ж таки почув Ростропович і він йому сподобався. В один з приїздів з концертом до Києва Ростропович попросив Станковича написати і йому концерт для віолончелі з оркестром. І це вже після того, як з’явилися концерти від Шостаковича, Прокоф’єва з присвятою віолончелісту! Проте, Станкович в той час активно писав музику для кіно і не поквапився виконувати замовлення легенадарного музиканта. У другий приїзд Ростроповича, коли Станкович думав, що той забув про своє замовлення чи взагалі то було жартом Маестро, Мстислав Леопольдович й каже: «Де мій концерт?» Свідком цієї розмови стала українська віолончелистка Марія Чайковська (перша виконавиця концерту №1 Скорика), яка і познайомила Ростроповича зі Станковичем. Тож, для Станковича стало справою честі все-таки написати Другий концерт… Проте, доля розпорядилася інакше – за рік Ростроповича депортували з СРСР та згодом позбавили громадянства. Тож, ідея віолончельного концерту, як спогад про Роспроповича, залишилася не втіленою аж до 2016 р. Проект «Три “С” підштовхнув Станковича та його віолончельне минуле. А ще цікавий факт: перший виконавець цього концерту – Олександр Пірієв – має азербайджанські корені, а Ростропович, як відомо народився в Баку…
Олександр Пірієв, віолончеліст, перший виконавець, ініціатор національного проекту «Три “С”: «Це – Концерт-Монолог, Концерт-Портрет або навіть Концерт-Одкровення. Не знаю як назвуть його в майбутньому критики… І думаю, що він епохальный, свого роду певний підсумок усього творчого досвіду Генія, який втілений в голосі Віолончелі… Голос всієї епохи, починаючи з середини ХХ століття. Цікаво і не випадково, що і Шостакович писав свій Другий віолончельний концерт до власного 60-річного ювілею… Все той же голос віолончелі… Сам Другий концерт Станковича ще й концептуальний: 1 частина: “Музика для Марточки» – для своєї першої і улюбленої онучки на пам’ять від дідуся. Але музика цієї частини, як і весь концерт зовсім не дитяча. 2 частина: «Постлюдия» – в ній зашитий «Код Станковича»: його, монограма: eS-E-F (Мі-бемоль – Мі –Фа) – пряма паралель з Бахом: B-A-C-H і Шостаковичем D-eS-C-H. 3 частина: «Монолог Діда» – це вже певно монолог самого Євгена Федоровича Станковича у виконанні віолончелі соло – розгорнута каденція з вкрапленнями тієї ж монограми».
2 листопада твори фундатора сучасної композиторської школи України, автора легендарної фольк-опери «Цвіт Папороті», виконуватимуться в діалозі з найвідомішим композитором ХХ ст. – Дмитром Шостаковичем. І той і інший – брила! І той і інший – особа Часу і душа Народу.Обидва – генії!
Також в програмі симфонія №9 Дмитра Шостаковича, (1945 р.), та вибрані фрагменти з балету «Прометей» і «Страсті за Тарасом» для хору та оркестру Євгена Станковича.