Енергозбереження забезпечить розвиток економіки
В Україні необхідно створювати максимально сприятливі умови для кредитування реального сектора економіки — тільки це й може забезпечити розвиток нашої країни в цілому. При цьому варто акцентувати увагу на стимулюванні заходів щодо енергозбереження, а також підтримці малого й середнього бізнесу.
Орієнтація — на внутрішній ринок
Бюджетна й боргова криза в основних розвинених країнах поглиблюватиметься й надалі, стагнація світової економіки триватиме. Не варто розраховувати, що зовнішній попит служитиме стабільним фактором зростання національної економіки. Якщо на зовнішній попит розраховувати не доводиться, то основний акцент потрібно зробити на розвитку внутрішнього ринку, збільшенні внутрішнього попиту, зниженні енерговитрат. Без цього не вдасться ефективно використовувати інструменти грошово-кредитної, бюджетної й фіскальної політики.
Хоча значних прямих доходів у держбюджет малий і середній бізнес не приноситиме, він водночас сформує значну частину «середнього класу», доходи якого спрямовані на споживання товарів довгострокового використання. При цьому за рахунок збільшення надходжень від ПДВ і акцизів збільшується дохідна частина бюджету.
Головним платником податку на прибуток і ПДВ є великий капітал, проте для нього характерно податкове планування, спрямоване на мінімізацію сплати податків.
Як кредитувати ЖКГ
Виходячи з цього, можна сформулювати напрями грошово-кредитної й бюджетної політики, що дозволять прискорити зростання економічного розвитку України. Головним напрямом грошово-кредитного стимулювання у наступні 5-7 років повинні стати заходи щодо енергозбереження. Необхідно реалізувати політику максимально низьких процентних ставок по цільових довгострокових кредитах. Насамперед, це стосується кредитування житлово-комунальної сфери.
Кредиторами енергозберігаючих проектів могли би виступати банки, що здійснюють розрахунково-касове обслуговування ОСББ і ЖБК. Джерелом для довгострокових дешевих кредитів може стати спеціальний фонд капремонту житлових будинків, управляти яким буде або Мінрегіонбуд, або створюваний нині державний Банк розвитку. Фонд повинен поповнюватися за рахунок коштів державного й місцевого бюджетів, рефінансування Нацбанку, а також коштів від повернення кредитів. Така система фінансування заходів щодо енергозбереження у житлово-комунальному господарстві дозволить використовувати акумульовані кошти найефективніше.
Загальна потреба у фінансуванні енергозберігаючих заходів перевищує 150-200 млрд грн. При запуску кредитного механізму важливо забезпечити прозоре, конкурентне середовище для компаній, що провадять подібні роботи, при самостійному виборі ОСББ і ЖБК підрядника. При такому способі фінансування енергозберігаючих заходів у багатоквартирних будинках можна забезпечити щорічні додаткові надходження ПДВ у держбюджет у розмірі не менше 5-6 млрд грн. При цьому скорочення витрат на енергоносії забезпечується з першого року реалізації проекту.
За рахунок такого кредитного механізму можна забезпечити фінансування заходів щодо масової заміни трас тепло- і водопостачання. Це має відбуватися тільки після передачі в концесію всіх мереж тепло- і водопостачання — тобто після появи власника мереж, реально зацікавленого не у виведенні кредитних коштів в оффшори, а у максимально ефективному їхньому використанні.
Про держзакупівлі у бізнесу
Для стимулювання кредитування МСБ важливим інструментом стане механізм гарантій. Гарантійний фонд можна створити за рахунок коштів державного й місцевого бюджетів. Управляти таким фондом міг би згаданий вище державний Банк розвитку.
При цьому важливо забезпечити підтримку розвитку малого й середнього бізнесу за рахунок того, що 5-10% бюджетних коштів витрачатимуться на придбання у нього на конкурсній основі товарів і послуг власного виробництва. Подібна практика існує у багатьох країнах Євросоюзу.