ЄБРР готовий виділити $60 млн на будівництво зернового терміналу
Продовжуємо підняту нещодавно тему про перспективи розвитку українських морських портів і зернових терміналів.
Унікальне географічне положення українських портів і їхня близькість до ряду ключових ринків (Близький Схід, Північна Африка, Європа) значно підвищують їхню конкурентоспроможність, незважаючи на зусилля інших країн щодо розвитку власних портових потужностей. Водночас реальна пропускна здатність портових зернових терміналів оцінюється експертами у 28 млн т (у т.ч. 6 млн т терміналів прямого варіанта перевалки), з яких менш ніж 50% є сучасними й високотехнологічними. Тому існуючі портові потужності поки не в змозі якісно задовольнити потреби зростаючого експорту зернових культур.
Український уряд планує в найближчі роки збільшити загальний обсяг вирощування зернових до 80 млн т, з яких 50-53 млн т необхідно буде експортувати. Для досягнення поставленої мети Україна повинна активно розвивати всю логістичну інфраструктуру: споруджувати портові зерноперевалочні термінали, будувати й модернізувати під’їзні колії, обновляти й збільшувати парк вантажних вагонів для перевезення зернових.
Домогтися цього можна лише спільними зусиллями державного й приватного капіталів у рамках концепції приватно-державного партнерства. От чому уряд настільки уважно ставиться до спорудження зерноперевалочного термінала в Одеському порту, що його спільно здійснюють Адміністрація морських портів України, Одеський морський торговельний порт і ТОВ «Бруклін-Київ».
Відповідно до нещодавнього повідомлення Інтерфакс-Україна, Європейський банк реконструкції та розвитку може виділити кредит на суму до $60 млн (частина якого може бути синдикована з комерційними банками) одному з провідних стивідорів Одеського морського торговельного порту — ТОВ «Бруклін-Київ» на будівництво й розвиток зернового термінала потужністю 4,5 млн т на рік. ЄБРР реалізує цей проект разом з Louis Dreyfus Commodities — одним з провідних сировинних трейдерів світу. Рада директорів банку планує розглянути даний проект загальною вартістю в $103,8 млн на засіданні 26 листопада 2013 року.
Ще 17 жовтня поточного року Louis Dreyfus Commodities і «Бруклін-Київ» уклали угоду про створення спільного підприємства щодо розвитку й управління зерновим терміналом в Одеському порту. В результаті по завершенні всіх етапів розвитку (приблизно в серпні 2014 року) термінал матиме загальну потужність зберігання зерна близько 240 тис. т. «Коли термінал буде побудований, можна говорити про спільну подальшу роботу з 2014 року. Louis Dreyfus буде виступати як можливий партнер або можливий акціонер «Бруклін-Київ», — зазначив глава «Бруклін-Київ» Юрій Губанков, передає Інтерфакс-Україна.
Перша черга зерноперевалочного комплексу «Бруклін-Київ» потужністю 0,5 млн т почала роботу на Андросовському молу в ОМТП у квітні 2013 року. Термінал на Андросовському молу стане четвертим за загальним ліком зерновим перевантажувальним комплексом Одеського порту. Стивідорна компанія «Бруклін-Київ» оперує причалами Хлібної гавані Одеського порту з вересня 1994 року, спеціалізуючись на перевалці зернових вантажів навалом, металопродукції, рудних вантажів.
ЄБРР є найбільшим фінансовим інвестором в Україні. За станом на 1 серпня 2013 року цей банк виділив на реалізацію 327 проектів в Україні понад $11,4 млрд. У 2013 році ЄБРР вже надав кредит на суму $75 млн на фінансування обігового капіталу дочірніх компаній Louis Dreyfus у Росії й Україні — ТОВ «Луї Дрейфус Схід» і ТОВ «Луї Дрейфус Комодітіз Україна Лтд».
Для активного розвитку виробництва зернових нашій державі потрібні надлишкові потужності портових зерноперевалочних терміналів. Тільки в цьому випадку вдасться перебороти монополізм у цій сфері, що спричиняє недоотримання аґраріями реальної плати за вирощений урожай. Тільки з початком конкурентної боротьби за постачальників можна розраховувати на те, що зернові структури, які контролюють перевалку, не занижуватимуть ціну на них.