Банкіри та страховики перекладають ризики на громадян
Вам гарантують у разі чого повне покриття суми банківських вкладів?! Вважаєте, що з вашою «автоцивілкою» все гаразд?! Можливо, це не зовсім так: адже ті, хто страхують ризики, – теж люди… а тому можуть трохи піддурити клієнта чи дещо приховати від нього
99,5 % чи 75 %?!
Навчені гірким досвідом світової фінансово-економічної кризи 2008–2009 років, в Україні всерйоз замислилися над гарантуванням банківських вкладів. Для цього було створено Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО), з яким співпрацюють «Земельний банк», банк «Таврика», «ЕРДЕ БАНК», АКБ «Базис», «Інноваційно-промисловий банк», «Банк Столиця» «СоцКом Банк», «КБ «Володимирський», «Діалогбанк», АБ «Синтез», а з 26 вересня – також банк «Портал». Восени 2012 року Верховна Рада встановила гарантовану суму відшкодування по депозитах на рівні 200 тис. грн, причому ФГВФО може переглянути її тільки у бік збільшення. Це повністю покриває 99,5 % усіх внесків у банках-учасників Фонду. Середній розмір депозиту по системі зараз становить близько 8270 грн.
Тепер представники банківського сектора пропонують обмежити частку депозиту, що має покриватися виплатами з Фонду гарантування вкладів фізосіб, наприклад, 75-ма відсотками. На думку авторів ініціативи й експертів, це стимулюватиме вкладників відповідальніше ставитися до вибору банку для розміщення депозиту, стримуватиме окремих учасників ринку від сумнівних операцій із внесками під підозріло завищені відсотки, сприятиме поступовому підвищенню фінансової грамотності вкладників.
Що ж, банкірів і представників ФГВФО можна зрозуміти: у такий спосіб вони хочуть перекласти частину ризиків на самих громадян, а отже, змусити їх підвищувати свою фінансову грамотність (хоча б шляхом самоосвіти), відповідальніше обирати банк, уважніше читати депозитний договір. Але уявіть, як це воно: вчора гарантували відшкодування 99,5 %, завтра – 75 %?!
Не всі експерти погоджуються з таким підходом, та й вкладникам він, природно, не до вподоби. Тож не дивно, що директор-розпорядник ФГВФО Олена Шарова спростувала будь-які заяви про зменшення гарантій Фонду за вкладами та запевнила, що Фонд і надалі надійно виконуватиме свої функції щодо захисту прав і законних інтересів вкладників, адже основною метою існування системи гарантування вкладів фізичних осіб є захист вкладників і сприяння стабільності банківської системи та стимулювання населення до заощаджень, що є важливою ресурсною базою для інвестицій в економіку країни. Отже, поки що прецедент можна вважати залагодженим… але чи надовго?! А раптом новатори таки візьмуть гору?.. Якщо подібне станеться, довіра вкладників до банківської системи буде вкотре підірвана.
Підводні камені «автоцивілки»
Обов’язкове страхування громадянської відповідальності власників транспортних засобів (по-простому «автоцивілка») вважається чи не найсуперечливішим різновидом страхування: адже хоча страховку купує водій, страхується третя сторона – той, хто постраждав в аварії з його провини. Саме тому покупці «автоцивілки» рідко замислюються над вибором страхової компанії та просто шукають найдешевші пропозиції: адже послуги призначаються бозна-якому «дяді» та загалом невідомо, чи згодяться!
Більше того, нехлюйськи ставлячись до страхових договорів, водії нерідко не підозрюють, що за порушення умов страхова компанія може зажадати від винуватця аварії відшкодування вартості ремонту авто чи лікування потерпілих учасників ДТП! Чи не найпоширенішим порушенням є невчасне (протягом 3-х робочих днів із моменту настання страхового випадку) або неналежне (не в письмовій формі) інформування страхової компанії про прецедент. Причому ця норма була запроваджена лише торік…
Інші розповсюджені порушення: невідповідність категорії водійських прав категорії транспортного засобу, на якому водій потрапив в аварію; алкогольне сп’яніння водія або перебування під впливом наркотичних засобів чи ліків, що погіршують реакцію, а також відмова у проходженні відповідних тестів; невідповідність технічного стану автомобіля правилам дорожнього руху.
Проблеми можуть виникнути і з інших причин – наприклад, якщо водій придбав підроблений поліс «автоцивілки» чи якщо поліс списали як загублений. На момент настання страхового випадку може з’ясуватися, що страхова компанія збанкрутувала й відшкодовувати збитки немає кому. При укладанні договору «автоцивілки» водій може свідомо надати хибні відомості про себе: наприклад, що авто використовується в особистих цілях, а на практиці – для додаткового підробітку (влаштуватися на роботу «водієм з особистим транспортом»).
***
Завжди важливо пам’ятати, що живемо у непростий час. Усі шукають особистої вигоди, тому в замасковану пастку можна потрапити мало не на кожному кроці. Тож читайте уважно договори, які підписуєте!..