Держгарантії активізують українську економіку
Державні гарантії не можуть використовуватися постійно й у значних масштабах. Але зараз їхнє застосування цілковито виправдане, бо економіка гостро потребує кредитної підтримки. Оскільки результати застосування держгарантій в Україні у минулому суперечливі, до нового механізму фінансування було інтегровано суворий фільтр відбору проектів. Також збільшилася роль банківського контролю за реалізацією проектів.
Ми відстаємо дедалі сильніше…
Капітальні інвестиції в Україні у І півріччі 2013 року склали 103,33 млрд грн, що на 14,6% менше, ніж за аналогічний період 2012 року. При цьому загальний обсяг кредитів у січні-вересні зріс лише на 6,1%. Середньозважена ставка по кредитах фізичним і юридичним особам у національній валюті знизилася за цей період з 17,55% до 15,21%, а по кредитах в іноземній валюті зросла з 9,30% до 9,66%.
Представники ділових кіл відзначають, що збереження високої вартості запозичень стримує залучення кредитів для активізації економічної діяльності, тоді як слабка глобальна економічна кон’юнктура обмежує приплив іноземних інвестицій. У свою чергу банкіри вказують на високі ризики кредитування. Затиснуті у лещата цих обставин, українські підприємства утримуються від модернізації та нарощування виробництва, що негативно позначається на показниках зайнятості, відрахуваннях у державний і місцеві бюджети.
Намагаючись підтримати належний рівень соціальних стандартів на тлі складностей з наповненням високодефіцитного бюджету, держава зіштовхнулася з нестачею ресурсів для проведення капітальних інвестицій, пов’язаних з реалізацією модернізаційних та інфраструктурних проектів. Без цього Україна й надалі відставатиме від країн-сусідів у середньо- і, особливо, у довгостроковій перспективі.
Кредити повинні подешевшати
Кардинально змінити ситуацію має держпрограма активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки, у рамках якої, зокрема, допускалося залучення істотних коштів під держгарантії.
Прогнозний обсяг фінансування державної програми активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки , млн грн
Показник |
Прогнозний обсяг фінансування |
Держбюджет у 2013-2014 роках |
Кредити МФО |
Інші джерела, у т.ч. кошти під держгарантії |
Сума |
462854,19 |
47497,24 |
20558,83 |
380876,16 |
За даними Кабінету міністрів України
Початок практичного застосування механізму фінансування ключових економічних проектів за допомогою держгарантій має особливе значення. Такі проекти спрямовані на створення нових робочих місць, на підвищення енергоефективності, посилення промислово-експортного потенціалу, на формування інфраструктури сучасного розвиненого суспільства.
Міністерство фінансів вже почало використовувати на практиці новий механізм фінансування державних капітальних видатків — за рахунок держгарантій. 16 жовтня міністр фінансів Юрій Колобов підписав держгарантію на користь Ощадбанка, що забезпечує виконання зобов’язань Міністерства енергетики й вугільної промисловості за кредитним договором від 16 жовтня 2013 року на суму 1,5 млрд грн. Запозичені під держгарантію кошти спрямовуються на реалізацію проекту будівництва першої черги Дністровської ГАЕС у складі трьох агрегатів, схваленого урядовою постановою 17 липня 2013 року №521. Повернення й обслуговування запозичень здійснюватиметься за рахунок коштів, що надійдуть позичальникові від виконавця проекту розвитку — ПАТ «Укргідроенерго».
Одним із ключових ефектів застосування нового механізму фінансування стане здешевлення кредитів. Уряд і Нацбанк доклали максимум зусиль для зниження ризиків і витрат. З урахуванням відбору найбільш ефективних і життєстійких проектів це формує належні умови для того, аби мінімізувати бюджетні й боргові ризики, і держбюджет одержав би необхідний простір для маневрування.