Антимонопольний комітет спрощує підготовку й надання заяв
Антимонопольний комітет України захищає конкурентні принципи структурування вітчизняних ринків, попереджає несумлінну конкуренцію внаслідок змови або монопольного становища на ринку, завдяки чому створюються сприятливі умови для розвитку національної економіки.
Особливості спеціального статусу й діяльності Антимонопольного комітету України визначаються на підставі законодавства про захист економічної конкуренції. Закон «Про Антимонопольний комітет України» визначає завдання й повноваження АМКУ, у т.ч. роль у формуванні національної конкурентної політики. Законодавча база роботи комітету також включає норми, установлені Конституцією України, Законами України «Про захист економічної конкуренції», «Про захист від несумлінної конкуренції», іншими нормативно-правовими актами, ухваленими відповідно до цих законів.
Основне завдання (формування й реалізацію конкурентної політики України) АМКУ вирішує по декількох основних напрямках:
— здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, запобігання, виявлення й припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції;
— контроль за економічною концентрацією й погодженими діями суб’єктів господарювання;
— контроль за регулюванням цін (тарифів) на товари, які провадяться (реалізуються) суб’єктами природних монополій.
Окрім того, АМКУ сприяє розвитку сумлінної конкуренції через взаємодію з органами державної влади, місцевого самоврядування, адміністративно-господарського управління і контролю, підприємствами, установами й організаціями з питань розвитку, підтримки, захисту економічної конкуренції та демонополізації економіки. Зокрема, комітет розглядає рекомендації й внесення зазначеним суб’єктам пропозицій щодо здійснення заходів, спрямованих на обмеження монополізму, розвиток підприємництва й конкуренції, забезпечує участь у розробці й внесення у встановленому порядку пропозицій щодо законів та інших нормативно-правових актів, які регулюють питання розвитку конкуренції, конкурентної політики й демонополізації економіки.
У список завдань АМКУ входить і методичне забезпечення застосування профільного законодавства:
— узагальнення й аналіз практики застосування нормативних актів;
— офіційне тлумачення власних нормативних документів;
— надання рекомендаційних роз’яснень із питань застосування законодавства про захист економічної конкуренції.
З метою запобігання й попередження монополізації товарних ринків України, суб’єкти господарювання зобов’язані звертатися в комітет із заявою про надання дозволу на концентрацію й погоджені дії або для одержання попередніх висновків про концентрацію й погоджені дії. Відповідно до вимог «Положення про концентрацію й погоджені дії», заяви в режимі дозвільної процедури повинні подаватися в АМКУ в паперовому й електронному вигляді. Це стосується самої заяви, економічного обґрунтування, інформації та відомостей про відносини контролю й види діяльності учасників заявлених дій. При цьому, інформація в електронному вигляді повинна складатися за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення.
АМКУ постійно підвищує ефективність своєї роботи, зокрема, спрощує процедуру звернення заявників до комітету. Наприклад, з 20 грудня АМКУ впроваджує нову інформаційно-аналітичну систему подачі заяв щодо економічної концентрації й погоджених дій. Основною метою створення нової електронної системи є спрощення процедури підготовки й надання заяв по одержанню суб’єктами господарської діяльності дозволів на концентрацію й погоджені дії.
Нова система передбачає можливість імпорту даних з однієї заяви в іншу, захист інформації заяв на шляху від заявника до комітету, автоматичну генерацію текстової частини заяв на основі електронної версії, можливість одержання онлайн-підтримки при роботі із системою тощо. До 28 лютого 2014 року АМКУ прийматиме заяви від суб’єктів господарської діяльності, складені як у старій, так й у новій системі. З 1 березня 2014 року прийматимуться тільки заяви, складені у новій системі.