Комунальники пропонують штрафувати тих, хто відмовляється від їхнього «сервісу»
Нацкомпослуг розробив законопроект, у якому передбачений штраф 1,7-2,55 тисячі гривень за самостійне відключення від опалення та встановлення альтернативних засобів обігріву
ЧОМУ ВИНИКАЮТЬ «ВІДМОВНИКИ»
Ситуація проста: припустимо, у вас вдома холодні батареї. І влітку холодні (і це нормально нормально,бо на вулиці +35), і восени холодні (на вулиці +3, дитина кашляє, ходимо по квартирі у светрах), і взимку холодні (-20, замість светрів – шуби, просто хочеться взяти сокиру та піти порішити Теплоенерго разом з рідним ЖЕКом на пару). Гарячої води теж нема, і так із року в рік. Для Києва та інших великих міст така картина не дуже характерна (хоча теж буває), а ось для решти країни – цілком нормальні зимні будні. «Алчевськом» цю ситуацію комунальники не визнають, бо якась вода до батарей все ж таки подається, і вона навіть на кілька градусів вища від температури за вікном. З цієї ж причини ніхто вас не звільнить від плати за опалення.
Тому люди після кількох років безрезультатних чвар з комунальниками починають задумуватися: а навіщо нам, власне, такий сервіс? Тоді багато хто вдається до рішучого кроку: подає заяву на відключення від опалення та гарячого водопостачання і ставить вдома газові опалювачі або ще якийсь варіант новітньої «буржуйки». І тепло у хаті, і гаряча вода без обмежень будь-якої пори року.
Однак отримати офіційний дозвіл на такий крок майже неможливо. По-перше, Теплоенерго, як монополіст, справедливо обурюється: а хто тут хоче мимо нас гроші нести? По-друге (і це таки правда), у більшості випадків альтернативне опалення для наших багатоквартирних будинків просто небезпечне. Бо ж ці будинки були побудовані у розрахунку на нормальну роботу комунальних служб, а не на додаткове навантаження на газові труби та електромережу, за допомогою яких мешканці будуть гріти себе та воду. «Болівар» не винесе такого щастя: кілька «альтернативщиків» на під’їзд – і цілком ймовірний вибух або пожежа.
Звісно, люди, обираючи між перспективами «моржувати» вже зараз або вибухнути колись у майбутньому (а може, ще й пронесе…), обирають першу. І, начхавши на офіційний дозвіл, роблять те, що задумали. А потім приходять комунальники, і їх штрафують за створення небезпеки для себе та сусідів.
Правильно? Правильно.
ВІДСУТНІСТЬ ПАРИТЕТУ
Але «правильно» ще не означає «справедливо». Звісно, ті, хто піддає ближніх своїх ризику вибухнути через «буржуйне» опалення, неправі. А комунальні служби, які не виконують своїх зобов’язань щодо споживача, хіба праві? Можна штрафувати нелегальних «відмовників», нехай так. Але чому ніхто не подає законопроектів, за якими пропонувалося б штрафувати комунальників за ненадані послуги?
Зараз в ліпшому разі споживач може домогтися хіба що не платити за те, що не отримав. Та й то лише після довжелезних юридичних суперечок з ЖЕКом та Теплоенерго, які розважаються відфутболюванням клієнта один до одного. І ніхто не бере до уваги, що сам факт ненадання послуг – це вже порушення зобов’язань перед споживачем.
Пояснимо: від нас вимагають платити за комуналку постійно, вчасно та в повному обсязі. І якщо ми це не робимо, нас залякують всілякими карами – від пені у платіжці до невидання закордонного паспорта. Але тоді виходить, що комунальні послуги теж повинні нам надаватися постійно, вчасно та в повному обсязі. Людям не потрібна гаряча вода раз на тиждень у невстановлений термін – вони платять за гарячу воду, яка тектиме з крану кожного разу, коли людині заманеться його відкрити. І ця вода мусить бути таки гарячою (тобто не менше +50 за держстандартом), а не ледь теплою або відверто холодною. Те ж саме стосується і опалення у потрібний період.
І людину не повинно обходити, чому саме їй не надають цих послуг, де там прорвалися труби і хто в цьому винен – чи Теплоенерго, чи ЖЕК, чи терористи з вибухівкою. Це не її проблеми – це проблеми тих, хто надає послуги. Не переймаються ж комунальники тим, що вам затримують зарплату або треба гроші, аби влаштувати дитину в дитсадок? Ні – від вас вимагають платити, хоч ви у нитку скрутіться.
То чому ж не застосувати на законодавчому рівні такий підхід для обох сторін, а не лише для однієї? Холодні батареї – пеня з комунальників на користь споживача. Негаряча вода в крані – теж пеня. Тоді за якість послуг постачальнику доведеться боротися, а не сидіти склавши лапки, а потім вишукувати «альтернативщиків», які своїми «буржуйками» створюють загрозу підриву будинку.