Укрзалізниця допоможе перевезти рекордний урожай
В 2013 році Україна змогла повернути статус однієї з провідних аграрних держав світу. За три останніх роки нашій країні вдалося в сукупності наростити валове виробництво сільгосппродукції на 25% і зібрати в 2013 році рекордний врожай зернових — майже 62 млн тонн. Збільшені обсяги й розширено географію експорту української продукції на зовнішні ринки. Вже зараз наша країна входить у п’ятірку провідних світових виробників кукурудзи й у трійку провідних світових експортерів цієї сільгоспкультури.
Уряд вживає заходів для підвищення ефективності логістики перевезень, що має посприяти розвитку вітчизняного експорту зернових. Зокрема, для більш ефективного транспортування зернових, логісти Укрзалізниці організували перевезення вантажів за прямим варіантом «вагон — судно» без перевалки в порту або термінальному комплексі. Це дозволило значно зменшити вартість транспортування й скоротити час виконання вантажних операцій: адже в 2012 році 96,1% від загального обсягу експорту зернових вантажів, перевезених залізничним транспортом, здійснювалися через порти й термінали.
Результативність такої політики підтверджують дані Укрзалізниці. У листопаді на експорт було завантажено 45,7 тис. вагонів зерна (майже 3 млн т). Середньодобове відвантаження зерна й зернових у листопаді склало 1809 вагонів-зерновозів, що на 38% більше, ніж у листопаді 2012 року. Робочий парк зерновозів минулого місяця склав 5193 вагона.
Укрзалізниці вдалося мінімізувати експортну документацію для швидшого навантаження в портах. Адже безпосередній час транспортування зерна займає лише 15% від загального часового обігу, а 85% цього періоду витрачається на операції навантаження-розвантаження, оформлення документів тощо.
Вжиті заходи дозволили зменшити логістичні витрати перевезення зерна до 550 грн/тонн. Раціональна робота залізничників пов’язана також з наданням відправниками вантажу завчасних планових замовлень на вагони-зерновози й узгодженням із приймаючими станціями запланованих вантажів.
В Укрзалізниці відзначають, що для забезпечення перевезень зернових у повному обсязі (залізничний транспорт перевозить близько 70% зернових), у І півріччі 2013 року було відремонтовано 880 вагонів, і тепер парк Укрзалізниці перевищує 11 тис. зерновозів. Цього вистачить для транспортування 2,5 млн т зернових на місяць і більше 30 млн т на рік. При цьому необхідно враховувати рекордний урожай: відповідно, перевезення зернових вантажів виростуть у порівнянні з 2012 роком на 9-10%.
Виробництво зернових та зернобобових культур в України у 2013 році
Дата 2013 року |
Зернові та зернобобові культури (у початково оприбуткованій вазі) |
|
тис. т |
у % до відповідної дати 2012 року |
|
Станом на 1 липня |
5946,6 |
233,3 |
Станом на 1 серпня |
28350,4 |
124,5 |
Станом на 2 вересня |
32897,8 |
127,1 |
Станом на 1 жовтня |
38440,9 |
118,1 |
Станом на 1 листопада |
51070,6 |
124,9 |
Уряд сформував сприятливу тарифну політику для транспортування зернових залізничним транспортом: тепер рівень українських тарифів на перевезення зернових вантажів у 1,03-4,9 рази нижчий, ніж на залізницях інших країн. Зокрема, тариф на перевезення 1 т зерна залізницями України на відстань 500 км становить $12,77, у Росії — $17,03, у Польщі — $62,52.
На думку експертів, в Україні з урахуванням щорічного збільшення експорту зернових й олійних культур до 2023 року необхідно збільшити кількість вагонів-зерновозів до 15 тис. з нинішніх 11 тис., а також залучити значні інвестиції в будівництво елеваторів.
Нарешті, експерти приділяють пильну увагу розвитку експорту кукурудзи в Китай, куди Україна планує експортувати до кінця 2013 року 2 млн т цієї культури. При цьому загальний планований обсяг постачання кукурудзи в Китай у 2013/2014 маркетинговому році складе 7 млн т. Україна дійсно зацікавлена в нарощуванні експорту зернових у країну з найбільшою чисельністю населення та зі зростаючим платоспроможним попитом на продукти харчування, про що свідчать результати візиту в цю країну президента Віктора Януковича.
Маємо величезний потенціал для збільшення обсягів торгівлі з Китаєм, не в останню чергу це стосується аграрної продукції. Рекордний експорт української кукурудзи в КНР в 2013 році дозволяє продемонструвати китайському керівництву, що з погляду забезпечення потреб Китаю в зернових Україна може бути надійним партнером.