Уряд подбав про розвиток авіапрому
Щоб українські літаки користувалися успіхом в Арабських Еміратах і не тільки, необхідно вчасно подбати про розвиток вітчизняної авіаційної промисловості.
Україна має повний цикл створення авіаційної техніки: такою промисловістю можуть похизуватися лише 9 країн світу. За рівнем розвитку технологій літакобудування наша держава належить до найбільш розвинених, але це поки що слабко позначається на рівні продажу повітряних суден, попри відповідний інтерес російських, європейських, китайських і турецьких інвесторів.
Загалом на світовий ринок авіатехніки щорічно постачається близько 1100-1200 магістральний, регіональних і бізнес-літаків. Обсяг ринку, що становить $60-65 млрд, розподіляється в основному серед чотирьох найбільших компаній-виробників: Boeing (США), Airbus (Європа), Bombardier (Канада) та Embraer (Бразилія). Частка виробників з інших країн становить лише близько 10%. Країни СНД у сукупності виробляють менш ніж 2% авіатехніки цивільного призначення.
Наявна в Україні науково-виробнича база авіабудування дає нашій країні унікальну стратегічну можливість диверсифікувати експорт за рахунок високотехнологічної продукції. Тому без держпідтримки авіаційна промисловість не залишиться. Зокрема, йдеться про використання механізмів кредитування під державні гарантії, про здешевлення вартості позик, про спрощення імпорту сировини та комплектуючих, про підтримку експорту. Це дозволить не тільки зберегти виробничу базу, але також налагодити серійне виробництво і збут продукції на внутрішній та зовнішній ринки.
Водночас бюджет не може розглядатися як єдиний генератор розвитку галузі. На додачу до цього необхідно створювати вигідні економічні та правові умови для придбання вітчизняної техніки, продовжувати інтеграцію України в глобальну систему економічних зв’язків у сфері цивільної авіації. Для забезпечення комплексного підходу до розвитку авіабудування необхідно якнайшвидше затвердити відповідну державну програму, що має бути ретельно пророблена й містити чіткий перелік реалістичних заходів для досягнення поставленої мети.
Ринок вимагає від української авіатехніки мінімальної ціни, високої надійності й ефективності, низьких витрат палива. Багато наших літаків уже відповідають таким критеріям — наприклад, АН-70, що у рази дешевший від європейського аналога й перевершує його за низкою технічних параметрів. Даний проект має всі шанси на успіх: чотири держави готові підключитися до його реалізації.
Для розвитку галузі не можна недооцінювати значення внутрішнього ринку. Необхідно реалізувати цілий комплекс заходів, щоб заохотити українських операторів до використання кращих зразків вітчизняного авіатехніки. Поки що в Україні близько половини перевезень припадає на зовнішні маршрути, тоді як у розвинених країнах — лише до 20%. Баланс внутрішніх і зовнішніх перевезень має відбуватися за повноцінної участі техніки вітчизняного виробництва.
Для подолання відставання авіапрому розроблено проект концепції Державної цільової науково-технічної програми розвитку літакобудування до 2020 року, оприлюднений Міністерством економічного розвитку і торгівлі. Основні завдання галузі на 2014-2020 роки включають, зокрема: розробку нових транспортних літаків Ан-140Т, Ан-178, вітчизняних вертольотів МСБ-2, МСБ-6, безпілотних літальних апаратів цивільного призначення, а також модернізацію літаків пасажирських Ан-140, Ан-148, Ан-158 і транспортних Ан-74, Ан-124, вертольотів Мі-2 і Мі-8.
Серед очікуваних результатів — забезпечення до 2020 року обсягів виробництва галузі у розмірі більше 100 млрд грн, зростання обсягів експорту авіатехніки й послуг до 75,3 млрд грн, залучення інвестицій у галузь в обсязі 6,2 млрд грн, збереження не менш 50 тис. робочих місць і створення не менш 10 тис. нових. Загальний обсяг фінансування заходів держпрограми оцінюється у 37,1 млрд грн, у т.ч. бюджетне фінансування — 15,8 млрд грн.