Укрзалізниця розвиває контейнерні перевезення
З огляду на міжнародний досвід, залізничні перевезення контейнерів мають стати одним із найдинамічніших напрямів розвитку вітчизняного транспорту. З огляду на нестачу техзасобів для їхнього повномасштабного розвитку, уряд повинен постійно дбати про спрощення процедур і високу прозорість процесу розподілу рухомого складу, особливо у періоди високого попиту на такі перевезення. Адже оскільки Укрзалізниця централізовано управляє залізничним транспортом, бізнес самотужки, без участі держави не наведе порядок у цій галузі.
На суходолі Україна межує одразу із сімома державами: Білоруссю, Молдовою, Польщею, Росією, Румунією, Словаччиною та Угорщиною — завдяки чому має всі можливості для розвитку транзитних транспортних перевезень, від яких можна отримувати значні доходи. Зокрема, наша країна зацікавлена у розвитку залізничних контейнерних перевезень, включаючи транзитні, що є більш енергоефективні та екологічні у порівнянні з автотранспортними. До того ж, залізничні контейнерні перевезення допомагають розвантажити автодороги і зменшити кількість «корків» у густонаселених промзонах.
Зараз Укрзалізниця здійснює комплекс заходів щодо розвитку контейнерних перевезень. За 9 місяців 2013 року територією України у складі контейнерних поїздів було перевезено 57738 TEU (у двадцятифутовому еквіваленті) — це близько 40% від загального обсягу контейнерних перевезених територією України. Нашою митною територією курсують 14 контейнерних поїздів, включно з 9-ма транзитними. Основними принципами організації контейнерних поїздів є прискорена доставка, схоронність перевезених вантажів, порівняно конкурентна вартість перевезень, спрощена процедура перетину кордону, мінімальний час доставки вантажів до пунктів призначення.
Дуже велике значення має реалізація такого міжнародного проекту, як контейнерний поїзд «ZUBR» (його маршрут Іллічівськ — Таллінн пролягає територією України, Білорусі, Латвії та Естонії). «ZUBR» почав курсувати в лютому 2012 року, відтоді ним перевезено понад 6,6 тис. контейнерів (з них понад 2,2 тис. 20-футових і понад 4,3 тис. 40-футових), або понад 11 тис TEU. Реалізація проекту «ZUBR» дозволила здійснювати перевезення за пільговими, однаковими для всіх країн-учасниць тарифами й одержувати додаткову 20-відсоткову знижку від загальноприйнятих тарифів при експортно-імпортних перевезеннях. У рамках проекту використовується спрощена процедура митного і прикордонного огляду, що дозволяє поїзду долати понад 2 тис. км за 58 годин, тоді як доставка контейнерів автотранспортом займає майже удвічі більше часу.
Через організацію прискорених контейнерних поїздів, скорочення часу стоянок, реорганізацію дільниць технічного та комерційного огляду, зміни локомотива та локомотивних бригад залізничники України підвищують швидкість доставки вантажів. Наприклад, маршрутна швидкість (без урахування стоянок на прикордонних переходах) становить:
— 1300 км на добу за маршрутом Ужгород — Зернове;
— 920 км на добу за маршрутом Вадул — Сірет — Зернове;
— 890 км на добу (з урахуванням формування поїзда по станції Козятин) за маршрутом Одеса/Іллічівськ — Бережесть («Вікінг», «ZUBR»).
Укрзалізниця тісно співпрацює з контролюючими органами над спрощенням процедур перетину кордону та зменшенням простоїв поїздів на кордоні. Наприклад, час обробки поїздів з урахуванням митних операцій на прикордонних станціях становить:
— 5 годин по станції Ужгород;
— 3-4 години по станції Хутір-Михайлівський;
— 2 години по станції Коростень.
Дуже важливо створювати митне законодавство, лояльне і до власника вантажу, і до перевізника. Для досягнення цієї мети Укрзалізниця співпрацює з Державною митною службою, введеною до складу Міністерства доходів і зборів. Зокрема, необхідно унеможливити дублювання інформації у транспортних та митних документах, оскільки електронна залізнична накладна може використовуватися як документ для митниці. Триває співпраця митників та залізничників над запровадженням сучасних технологій інформаційного обміну даними з використанням цифрового підпису: це дозволить значно скоротити час простоювання поїздів на прикордонних переходах. Для спрощення процедури контейнерних перевезень застосовуються наскрізні тарифи, надаються спеціальні ставки залежно від обсягу перевезених вантажів.