Саудівська Аравія згодна будувати літаки «Ан»
«ПіК» вже писав про те, що складну військову техніку української розробки — танки «Оплот» та бронетранспортери «Дозор-Б», — збираються виготовляти або всередині нашої країни, або у Польщі відповідно. Тепер дійшла черга і до знаменитих літаків сімейства «Антонов».
Останнім часом через недофінансування Державне підприємство «Антонов» збирає лише по кілька літаків на рік. Українські літаки створювалися вже за часів незалежності, тому вони є конкурентними для використання в складних умовах, проте той-таки Ан-148 дещо менш економічний, ніж Embraer 195, тому в Європі вони не продаються. Через конкуренцію з місцевою авіапромисловістю виникають проблеми і в Росії, загалом невизначеною стає доля спільного виробництва в світлі обіцянок російського керівництва «ускладнити життя» українським партнерам у разі підписання Угоди про асоціацію й ЗВТ з Євросоюзом.
Годі й сумніватися, що розвитку авіаційної галузі потрібно приділяти підвешену увагу: адже виробництво одного літака дає таку ж кількість доданої вартості, як і виплавка 1000 т сталі. При цьому літаки — це складні наукомісткі вироби з високою доданою вартістю. Вітчизняний авіапром можна зберегти тільки завдяки постачанню в азіатські й африканські країни. Зокрема, неабиякий інтерес до літаків марки «Ан» виявляє Саудівська Аравія, яка закуповує дорогу та якісну техніку провідних світових виробників і не заощаджує на фінансуванні військової, зокрема військово-транспортної авіації.
Зусилля економічного блоку уряду поступово даються взнаки: днями інформагенція Інтерфакс-Україна повідомила про зацікавленість в розвитку співробітництва Саудівської Аравії з нашою країною в авіакосмічній сфері. Під час перемовин принц Туркі бін Сауд бін Мухаммед Аль-Сауд — віце-президент Науково-технологічного центра ім. короля Абдулазиза відзначив наявність в України серйозного технологічного потенціалу, що дозволяє здійснити ці наміри. Принц Туркі Аль-Сауд запропонував українській стороні розглянути можливість створення спільного виробництва літаків сімейства «Антонов» у його країні.
Інтерес Саудівської Аравії до літаків сімейства «Ан» зовсім невипадковий. ДП «Антонов» просуває на світовий ринок, зокрема, сімейство регіональних реактивних літаків нового покоління Ан-148/158 на 68-99 пасажирів дальністю польоту від 2 до 4,4 тис. км. 19 з них працюють у складі 8-ми авіакомпаній 4-ох країн, вони здійснюють понад 70 внутрішніх маршрутів та виконують польоти у понад 40 країн світу, при цьому перевезено понад 1,5 млн пасажирів. Місячний наліт окремих Ан-148 перевищив рекордний показник у 400 годин, середньомісячний наліт досяг 320 годин, добовий наліт — 18 годин.
Каталожна вартість Ан-148/158 — $25-30 млн, Ан-74 — більше $15 млн. Це значно нижче вартості аналогічних літаків провідних світових виробників. У поточному році на київських потужностях ДП «Антонов» планується побудувати 12 літаків сімейства Ан148/158. За оцінками розробника, потреба ринку в літаках сімейства Ан-148/158 до 2025 року оцінюється в не менш ніж у 400 машин.
Загалом, від часу заснування підприємства створено більше ста типів і модифікацій літаків різного класу й призначення, включно із всесвітньо відомими транспортними Ан-12, Ан-22 «Антей», Ан-26, багатоцільовими Ан-32 й Ан-72, Ан-74Т, Ан-124-100 «Руслан», Ан-225 «Мрія». Окремо хотілось би сказати про долю середнього транспортного літака Ан-70, включеного у госпрограму озброєнь Російської Федерації до 2020 року. Замовлення вже складає 60 машин, серійне виробництво планується почати у 2014 році на КАПО ім. Горбунова (Казань) в кооперації з Україною. Проте у Росії загострюється проблема через конкуренцію з місцевим авіапромом, а у світлі обіцянок російських високопосадовців «ускладнити життя» українським партнерам у разі підписання Угоди про асоціацію й Зону вільної торгівлі між Україною та ЄС загалом стає невизначеною.
Тому якщо наміри про співпрацю із Саудівською Аравією вдасться втіллити у життя, можна буде подумати, у разі потреби, також про укладання нових зарубіжних контрактів на виробництво інших літаків сімейства «Ан» — можливо, того ж таки Ан-70…