Опозиція намагається позбутися «Беркуту»
Зважаючи на парламентські канікули, у найближчий місяць особливої вуличної активності від опозиційних партій очікувати не доводиться. От надалі – інша річ!
Виходячи саме з таких міркувань, народні депутати Геннадій Москаль, Андрій Парубій (Батьківщина), Михайло Головко (Свобода), Ростислав Павленко та Віктор Чумак (УДАР) 5 серпня зареєстрували у парламенті законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо ідентифікації працівників органів внутрішніх справ та присутності спеціальних підрозділів міліції, внутрішніх військ на мирних зібраннях)».
Мета проекту – змінити Закон України «Про міліцію» таким чином, щоб унеможливити участь спецпідрозділів міліції у забезпеченні громадського порядку та громадської безпеки під час проведення зборів, мітингів, вуличних походів, демонстрацій та інших мирних зібрань. Окрім того, пропонується запровадити персональні нагрудні знаки (жетони), що розміщуватимуться на форменому одязі кожного працівника органу внутрішніх справ рядового і начальницького складу. На жетоні зазначатимуться ПІБ, спеціальне звання працівника міліції та назва органу, в якому він працює.
Законопроект забороняє працівникам міліції знімати з форменого одягу, приховувати жетон чи в будь-який спосіб перешкоджати читати інформацію на ньому та фіксувати її за допомогою технічних засобів. Порушникам світить штраф у розмірі 50–300 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (850–5100 грн). За такі самі дії, а також за приховування облич працівників органів внутрішніх справ, здійснювані під час проведення зборів, мітингів, вуличних походів, демонстрацій та інших мирних зібрань, каратимуться ще соліднішим штрафом у розмірі 300–800 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (5100–13600 грн).
Закон… на папері?!
Що ж, троїсту опозицію можна привітати: нарешті вона спробувала реально звільнити «вуличну демократію» від силового тиску влади! От тільки навряд чи щось путяще з цього вийде. І от чому.
Унеможливити участь спецпідрозділів міліції у мирних громадських акціях? Звісно, новинні епізоди, під час яких «беркутівці» гамселять кийками демонстрантів, у будь-яких нормальних людей викликають єдине бажання: заборонити та загалом унеможливити таке неподобство!!! Але для цього організатори мирних акцій мають гарантувати, що в будь-якому разі акції збережуть мирний, ненасильницький характер.
Але хто з нинішніх (хоча чого там – не тільки нинішніх) лідерів опозиції має настільки непереборний авторитет серед керованих ним мас, що може утримати ці маси у покорі своїй волі?! Усе з точністю до навпаки: всі чудово розуміють, що лідери опозиції у разі потреби із задоволенням віддадуть керованим ними масам команду «Фас!!!» – от саме тоді попервах мирні акції й можуть перерости спочатку у вуличні безлади, а потім і в щось брутальніше… Причому потім лідери напевно знайдуть спосіб відбрехатися та зняти з себе будь-яку відповідальність за скоєне.
От у цій ситуації й потрібні спецпідрозділи міліції! Якщо ж у критичну мить їх не буде у «гарячій» точці, якщо до місця заворушень доведеться діставатися здалеку, то зволікання може коштувати надто дорого. Тому уникнути присутності міліційних підрозділів на акціях не вдасться.
Запобігти приховуванню нагрудних жетонів? Припустимо… Але уявімо обтяжену ситуацію: у правоохоронців, які супроводжують мирну акцію, не тільки відсутні жетони, але й обличчя приховані! І що тоді робити демонстрантам?! Силою вимагати від силовиків показати обличчя та жетони?! Тоді акція втратить мирний характер. А може, сфотографувати чи відзняти на відео силовиків без жетонів і з прихованими обличчями?! Але як далі ідентифікувати порушників, якщо не видно ані облич, ані жетонів? Хіба що за відбитками пальців на горлянках демонстрантів…
Коротше, як не крути, а закон цей, очевидно, не працюватиме. Тоді навіщо ще один мертвонароджений документ?
Статистика змушує замислитися
Між тим статистика, нещодавно наведена заступником міністра внутрішніх справ Віктором Ратушняком під час відеоконференції «Актуальні питання діяльності органів внутрішніх справ України», свідчить: за останнє десятиліття масових заходів у нашій країні побільшало майже у чотири рази, сумарна кількість учасників акцій подвоїлася.
Кількісні показники масових заходів на території України
Рік |
2003 |
2012 |
2013 (І півріччя) |
Загальна кількість масових заходів, тис. |
66 |
236 |
116 |
Загальна кількість учасників масових заходів, млн осіб |
46 |
95 |
майже 47 |
За даними МВС України
Уже І півріччя поточного року довело, що за підсумками 2013 року ці показники, найімовірніше, збережуться на минулорічному рівні. Чергувати під час мирних (принаймні поки що!) акцій протесту, звісно, потрібно. Але, пропонуючи напрями вдосконалення відповідного законодавства, варто ретельно обдумувати можливі наслідки змін, щоб не спрацювати вхолосту.
Жодна держава не обходиться без силових структур, і Україна не є виключенням… Друге питання, що прописано в статуті цих структур і хто віддає їм накази… І не ліквідувати треба, а чітко прописати кожному його права і обов’язки а також наслідки їх перевищення.